Velkomstbrev

Velkommen i terapi

Måske er det første gang du skal tale med en psykolog, måske har du allerede erfaring med at sætte dig i stolen i terapirummet. I dette velkomstbrev kan du læse lidt om rammerne for samtaler hso mig. 

Jeg ønsker at skabe et rum, hvor du kan være dig med alt det, som du kommer med. Jeg gør mig umage for at hjælpe dig til at forstå dig selv bedre og til at se dine egne ressourcer. Udfra mine input mærker du, hvad der er brugbart for lige netop dig på vejen til at få det bedre.

Aflysning og forsinkelse

Aflysning af din tid skal ske med min. 24 timers varsel ellers vil du skulle betale fuld pris for timen, uanset årsag. Dette er af hensyn til min planlægning og af hensyn til andre klienter, som ønsker en tid. Aflysning kan ske på tlf, mail eller sms.
Hvis du er forsinket, så ring til mig og sig hvornår du har mulighed for at være fremme. Jeg venter i 15 min og ellers betragter jeg timen som aflyst.

Betaling
Betaling kan være kontant, faktura via mobilepay eller overført på konto 5493 1144696 samme dag som sessionen. Er du medlem af sygeforsikring “danmark” kan du muligvis få et tilskud. Nogle sundhedsforsikringer giver ligeledes tilskud eller dækker et bestemt antal samtaler. Hvis dit forsikringsselskab betaler for dine samtaler, lægger du selv ud og afregner med dit forsikringsselskab. 

At være i terapi
I terapien kan du bringer alt det frem, som du er fuld af og vi kan undersøge det. Der er ikke noget, som er rigtigt eller forkert. Det som er allermest sårbart/skamfuldt kan vi tale om. Nogle gange vil du vide specifikt, hvad du har brug for at tale om, andre gange vil det komme, når vi begynder at tale sammen.
Nogle gange kan man opleve, at det er svært at skulle komme til samtalen, jeg anbefaler, at du kommer alligevel og så undersøger vi, hvad dette ubehag mon kan handle om. Oplever du, at din terapi ikke rykker nok eller er der noget, som gør, at du ikke kan være åben sammen med dig, så sig det til mig, også selvom det er sårbart. Ofte kan det være yderst hjælpsomt at få undersøgt, hvad disse små forbehold kan betyde.

Afslutning af dit forløb
En ordentligt afrunding er vigtig og vi skal have minimum en session til dette. Jeg anbefaler, at du taler med mig om, når du ønsker at stoppe, på samme måde vil jeg dele mine tanker i forhold til hvor langt jeg kan følge dig.

Du er altid velkommen til at spørge til min erfaring, min uddannelsesbaggrund og til hvordan jeg arbejder. Har du nogle spørgsmål til disse informationer, så spørg endelig.

Jeg ser frem til at møde dig.

Bedste hilsner

Janna

Om datasikkerhed og behandling af personoplysninger
• Jeg skriver journal. Det vil sige, at jeg skriver noter om fx dine sociale forhold og dit helbred. Formålet er at give dig en god og relevant behandling.
• Jeg kan modtage oplysninger om dig fra din læge og andre, hvis du har givet dit samtykke til, at de sender oplysningerne til mig.
• Jeg har tavshedspligt, og det er kun mig der har adgang til din journal.
• Jeg kan give oplysninger videre til din læge og andre, hvis du har givet dit samtykke til det.
• Jeg har pligt til at bryde min tavshed, hvis der er alvorlig risiko for, at du eller andre kommer til skade.
• Jeg har pligt til at underrette kommunen, hvis jeg er bekymret for et barns trivsel og udvikling. Jeg sender oplysninger til betalere, hvis nogen (Sygesikringen, forsikring, kommune) betaler dine samtaler helt eller delvist.
• Jeg sender oplysninger til min revisor, så jeg kan få lavet årsregnskab. Min revisor har tavshedspligt.
• Din journal bliver opbevaret i et sikret journalsystem, der ligger hos en databehandler jeg har en aftale med. Jeg gemmer dine oplysninger i 5 år, i særlige tilfælde længere.
• Din journal bliver tilintetgjort 5 år efter du sidst har været her, i særlige tilfælde senere. Du har ret til at få at vide, hvad der står i din journal. Kontakt mig hvis du vil have en kopi.
• Man må ikke slette i en journal, men hvis noget er forkert, kan vi tilføje en rettelse. Vi kan rette og slette i alt andet end journalen, hvis der er fejl.
• Hvis du er utilfreds med hvordan jeg håndterer dine oplysninger, så sig det til mig, så finder vi en løsning. Hvis du stadig er utilfreds, kan du klage til Datatilsynet.

 

Dataansvarlig
Psykolog Janna Sonne-Hansen

CVR. 37063037 
Tfl 91199531 mail kontakt@jannasonne.dk

Love og regler
Om journaler:

Autorisationslovens kapitel 6, og Journalbekendtgørelsen (bkg. nr. 1090 af 28. juli 2016 om 1090 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler).
Om samtykke til registrering af data:

Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b og f [indtil 25. maj 2018: persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 2 og nr. 7].
Om pligt til at underrette om fare Sundhedsloven paragraf 41.
Om skærpet underretningspligt, når det gælder børn og unges trivsel: Serviceloven paragraf 153.
Om at klage over min behandling af dine oplysninger:

Datatilsynet, Borgergade 28, 5. sal, 1300 København K. www.datatilsynet.dk